Enzo Ferrari var en mystisk men særlig mand. Lær om ejeren bag det elegante Ferrari

Ferrari: Mystik, arrogance og kvalitet

Med benzin i blodet og favorit-mærkets merchandise-kasket trykket godt ned over hovedet, bruger mange netop nu weekenderne foran fjernsynet, hvor Formel 1 – den fornemste klasse inden for motorsport brager afsted. med teams sat sammen af stærke brands som Renault, McLaren og Mercedes, er der dømt kamp til stregen racerkørerne imellem.

Et brand har dog år efter år givet de resterende deltagere god grund til at frygte sin deltagelse. Siden 1950 har Formel 1-konstruktøren Scuderia Ferrari gjort sig positivt bemærket på de mange Formel 1-baner verden over. Selv under 2018’s Formel 1-test i Barcelona var Ferrari hurtigst på tid – dette til trods for uhenrible vejrforhold.

Der hersker heller ingen tvivl om, at brandet Ferrari er en tilbagevendende favorit blandt bilentusiaster, både under Formel 1, men også som den evig uopnåelige drengedrøm. Har du også “en tur i en Ferrari” skrevet på din bucket-list, så er der mange måder at få denne til at gå i opfyldelse på. Eksempelvis er det blevet nemmere end nogensinde at eje en Ferrari for en stund. Dette kan gøres gennem Flexleasing af Ferrari, som flere firmaer med privatleasing udbyder.

Mystikken bag ferrari

Der er flere myter og bekræftede historier i Ferraris portefølje, som gennem tiden har holdt interessen for mærket kørende. Eksempelvis kan det stadig være en gåde for mange, hvordan stifteren Enzo Ferrari turde satse på privatbiler til overklassen tilbage i 1946, hvor datidens økonomi led under den nyligt overståede 2. Verdenskrig. Selvom det var en vovet beslutning af den ihærdige stifter, så viste det sig at være det helt rigtige valg. De høje priser øgede kun mystikken om Ferrari, og dermed blev mærket hurtigt eftertragtet blandt de som havde det nødvendige økonomiske overskud.

Ferraris originale farve: Rød eller gul?

Utallige webplatforme har igennem årene bevæget sig ud i en tilbagevendende debat: Er Ferraris originale farve rød eller gul? Måske er denne mystik ikke længere så relevant, som den førhen var, omend nogen stadig vil tvivle. I 2009 blev det nemlig slået fast i “The Official Ferrari Magazine”. Her blev en artikel trykt med overskriften “Forever Red”. Ligeledes delte det populære brand en statistik over farven på de solgte biler af mærket Ferrari i 2008. Dette år valgte 45,8 % af køberne rød, mens kun 3,5 % erhvervede sig en gul Ferrari.

Ferraris nederlag i 2007: Hvad skete der?

Som skrevet er Ferrari et evigt hit, når det årlige Formel 1 skal køre af stablen. I år 2007 gik det dog knap så godt for teamet Scuderia Ferrari, som konstant måtte se sig som 2’er lige i hælene på McLaren. De gode grunde var mange indtil Ferraris mekaniker fandt noget opsigtsvækkende hvidt pulver i brændstoftanken. En større efterforskning gik i gang, og det viste sig at Ferraris tekniske chef Nigel Stephany havde videregivet en 780 siders hemmelig rapport til sin ven Mike Coughlan. Han var tilfældigvis chefdesigner hos McLaren. Hvem der nogensinde plantede det hvide pulver i brændstoftanken er stadig en gåde, men beviserne på McLarens modtagelse af den hemmelige rapport var nok. Derfor mistede McLaren samtlige af sine point under dette års Formel 1, og Ferrari løb med sejren.

Enzo Ferrari: En mystisk karakter

Et mærke som Ferrari der i 1950’erne samlede mystik, arrogance og kvalitet under samme kølerhjelm, er naturligvis også stiftet af en mand, som forstod at holde sig selv interessant. Myterne om Enzo Ferrari er mange. Er det mon rigtigt, at han sjældent selv sad som tilskuer til motorsports-løbene? Var han ubehøvlet overfor sine kunder til gadebilerne? Og hvorfor pådrog han sig de klassiske solbriller efter sin søns død i 1956, som han bar lige siden? Det er myter, som der formentlig aldrig vil tilfalde et fyldestgørende svar. Mystikken om Enzo Ferrari og hans udvikling af et af verdens mest prestigefyldte bilmærker vil nok aldrig fordufte. Ligeledes vil Ferraris succes nok heller ikke.

Skriv et svar