Er du ældre end du går og tror?

BodyageAlle kender til situationen; man møder et menneske og oplyses efterfølgende om deres alder, og får et chok: “Hvordan kan denne friske mand være 73 år? Eller “Gud – er hun 39 år! Hun ligner en på 50!”

Jo, der kan være stor forskel på hvordan folk ser ud, selvom de deler samme fødselsår. Man taler om, at man kan måle folks bodyage, hvilket kan give et fingerpeg om hvordan kroppen har det, og hvor gammel den egentlig er.

Selvom man er 35 år, kan kroppen sagtens være som en på 45, hvis ikke man plejer den ordentligt. Hos diætister, læger eller motionscentre er det ofte muligt at få testet kroppen og derudfra vurdere hvad ens bodyage egentlig er. Det kan man bl.a. ved hjælp af en kropsanalysevægt, som kan måle ens knoglemasse, muskelmasse, fedtmasse og lignende, hvilket giver et billede af din krops tilstand samt hvor gammel den fremstår.

Hvis testen viser et nedslående resultat, skal man dog ikke blive alt for trist. Det er nemlig aldrig for sent at starte på en sundere livsstil, som kan være med til at nedsætte kroppens alder – og dermed forbedre dit helbred. Din krop vil ikke kun føles yngre, du vil også se yngre ud. Det handler primært om at få styr på motion- og kostvaner. Men da man ved at det er svært at ændre folks livsstil drastisk, så kommer her nogle små, men gode råd til hvordan du kan leve lidt sundere, uden at det kræver alverden.

Få mere motion ind i din hverdag

Motion er den faktor som har størst indflydelse på din krops alder. Indfør derfor mere motion i din hverdag, men uden at det nødvendigvis skal tage al din sparsomme tid. Tag cyklen på arbejde, gå en aftentur med kæresten, dans til din yndlingsmusik derhjemme, tag altid trappen, gå en tur når du taler i telefon, leg tagfat med børnene og forsøg i det hele taget at få lidt sved på panden i løbet af dagen.

God og grøn kost

Kosten er heller ikke til at komme udenom – men glem alt om kedelig icebergsalat og forbud mod alt sødt. Man dør ikke af at spise en god kage, man skal bare spise det i mindre mængder. At leve sundt kan sagtens betyde god mad; gode fedtsyrer fra avocado, nødder og lækker fisk. Bliv mæt med gode proteintyper som æg, bønner og magert kød, og sørg for at spise de grove grøntsager. Man kan lave mange fantastiske salater med kål, broccoli, spinat og lignende. Kunsten er ofte at lave en god hjemmelavet dressing – af den sunde slags. En dressing bestående af olie, sennep og eddike gør salaten skarp og smagfuld samt mindre “tør”. Desuden er det vigtigt at minimere indtaget af hvid pasta, brød og ris – de grove udgaver har alle de gode vitaminer og mætter mere. Man behøver altså ikke at undvære den gode mad, men i stedet vælge mindre sødt og mere groft.

Hvem ved – måske kan du alligevel snyde din dåbsattest, ved at følge nogle af disse råd!